6 Eylül 2011 Salı

TTM 2011-09-05

Ey Forzacilar,

Yazima baslamadan evvel Ali, Bekir ve Efkan'a Team Turkiye MotorSport Grubumuza tekrar hosgeldiniz diyorum ve dunku yarislar/antremanlar ve muhabbetler icin tesekkur ediyorum, cok guzel eglendik gercekten.

Grubumuzda evli, calisan, okuyan vs. arkadaslarimiz var, bu yuzden su saatte bulusalim demek bayag zor bir durum ama en az haftada 1 herkezin kesin katilabilecegi bulusma gunumuzun olmasini isterim...o gunumuzu beraber konusup anlasalim   ;)

iRacing'e cikmadan evvel yapacaginiz ilk isiniz Skype'i acmaniz olsun...Skype'iniz aktif oldugunda birbirimizle baglanti kurmamiz cok daha rahat olacaktir. Dikkat edilecek tek nokta, Skype uzeri baglanti kuracaginiz arkadasinizin yaris icinde olmamasidir!!! Yani, tam yarisin ortasinda Dring-Dring diye skype telefonu calmasin   ;)

Bu aksam TR saatiyle 21:00 civari iRacing'e damlarim...

*********************************************************************************

Bu yazimda iRacing'i mumkun oldugunca detayli bir sekilde aciklamaya calisacam...bu konu özellikle iRacing'e yeni baslayacaklar icin temel olur.

  1. iRacing nedir?
  2. iRacing'e ilk basladiginda nelere dikkat etmek gerek...
  3. Safety Rating, iRating nedir - ne ise yarar?
  4.  iRacing'de "iRacing dolarlari" ve gercek para kazanmak...
  5. Team Turkiye MotorSport ve iRacing'deki gelecegimiz...
  6. iRacing'deki gerekli tuslar... 

    ****************************************************************************
    - iRacing nedir -

    iRacing, yarisci sitelerin, yarisci camiasinin, yariscilarin ve gercek yariscilarinda denemyimleriyle dunyadaki en gercekci ve en kati kuralli Virtuel Yaris Simulasyonu olarak kabul edilir. iRacing'in en guzel yani...herkezin tamamen esit sartlarda yarismasidir. Örnek olarak herkez araba ici kamerasindan surmek zorundadir, yol cizgisi, tcs, oto vites vs. vs. klas yarislarinda destekleri yoktur.

    -iRacing'e ilk basladiginda nelere dikkat etmek gerek... -

    Ilk evvela simdiye kadar diger araba oyunlarindan ögrendigin herseyi unut ve Yaris Simulasyon Hayatina Temiz ve bos bir sayfayla basla. iRacing digerleri gibi "Oyun" degildir ve buradaki kurallara uymazsan senin zararina olan tepkisi cok acimasiz olur.

    Ilk yapacagin elindeki direksyon setini sana uyacak bir sekilde tanitman olacak, iRacing'deki direksyon seti tanitimini direksyondan tut, pedallara kadar tamamen sana uyacak sekilde ayarlayabilirsin.

    Örnek olarak, benim direksyon döngum normal araclarda (Mx5, Mustang gibi...) 360'dir...900 degil, fren pedalimin basinc ayari %80'lerdedir...%100 degil, Open wheelersdaki direksyon döngum 220 derecedir.



    FFB...burasi cok önemlidir. FFB ile cebellesmenin anlami yok, bu yuzden cok yuksege getirmen ancak ve ancak senin yola ve surusune konsantre olacagina direksyonla cebellesmene yol acar. Önemli olan hicbir zaman FFB'in gucu degil...FFB'in direksyona ilettigi bilgidir yani sana yaris aninda arabanin durumu hakkinda bilgiyi vermesidir mesela arabanin lastik durumu, arabanin agirliginin hangi yönde olusu, ön/arka'nin yere olan kavramasi gibi...

    Son olarakta iRacing'de basarili olmaniz icin heal&toe, sol ayak freni ve Blip tekniklerini ögrenmenin cok yararli oldugudur, bu yaris tekniklerine alisin ve ustalasin.


    Yaris veya Kvalifiye'de yarisacagin zaman önemli olan 2 nokta var.
    • F3 tusu
    • Spotter

    - F3 Tusu -
      Klavyedeki "F3" tusu yarisa/yola ciktiginda aktif hale getirilir ve seninle - diger yariscilar arasindaki zaman farkini gösteren bir bilgi kutusudur, önundeki ne kadar zaman önunde, arkandaki yarisci ne kadar zaman gerinde onu gösterir. Ayni anda yaristigin kisilerin isimleri beyaz haricinde mavi ve kirmizi renk olarakta gözukebilir.
      Mavi renkli isimler "Tur bindireceginiz" yariscilardir ve bu yariscilar onlari gececeginiz zaman sizlere rahat gecis yapmanizi saglamak zorundalar. Kirmizi renkli isimler ise size "Tur bindirecek" yariscilardir ve bu yariscilar size yeterince yaklastiginda "Mavi ve yandan sari ince cizgili" bir bayrak görunur ekraninizda, bu durumda sizler o yarisciya sizi gecmesi icin rahat bir gecis saglamak zorundasiniz!


      - Spotter -

      Yola cikmadan evvel, direksyonuna ayar verdigin sayfada/bölumde, asagi tarafta "Sound" secimi vardir, alttaki resme bakiniz, oradan Spotteri aktif edebilirsin. Spotter, senin Virtuel yardimcindir. Sana sesli bir sekilde saginda veya solunda bir arac varsa onu haberdar eder ve bu sekilde kazalar önelenebilir. Bunun haricinde Spotter sana yaris aninda ne kadar benzininin kaldiginida haber verir, ilk evvela  5 turluk benzinin kaldiginda sonradanda 2 turluk benzinin kaldiginda. Spotter ayni anda seni yaris aninda olusabilen degisik durumlardanda haberdar eder mesela: Pitten duzgun bir sekilde cikis yapmadin, hizli girip-ciktin...Stop and Go Penaltisini sesli olarakta haber verir. Yaris aninda kestirmeden gittin, bu durumda yavaslaman gerektigini haber verir.

      Nascar yarislarinda Caution Bayragini haber verir, siralamana ve tabii ki Black Flag diye bildigimiz penalti sistemini haberdar eder.

      iRacing'de dikkat edeceginiz bir baska nokta ise yarislarin uzun olusudur, yani bir baska deyisle ilk viraja Allah. Allah naralariyla girmenize veya ilk virajda 1'ci olmaya calismaniza hic gerek yok!

      iRacing'deki yarislarda rahat rahat yaris stratejisi kurulur... iyi bir yarisciysan, hatasiz surup - istikrarli bir sekilde yaris boyunca iyi tur zamanlari atarsan emin ol yaristigin yaristaki dogru sirana yukselirsin  :)



      - Safety Rating, iRating nedir...ne ise yarar? -

      Safety Rating(SR), senin iRacing'de hangi klasda - hangi seride ve hangi aracla yarisabilecegine dair bir puanlama sistemidir. Bir nevi iRacing ehliyeti olarak dusunun! SR'ni yukseltmesi cok basittir, herhangi bir yarista sonuncu gelsen bile eger hatasiz bir yaris yaptiysan SR'n herzaman yukselir.

      iRating ise senin ne kadar iyi bir yarisci oldugunu hesaplayan bir puanlama sistemidir. Ne kadar yuksek iRating'in varsa...o kadar daha iyi bir yariscisin demektir bu. iRating sadece yarislarda kacinci gelmene bakmiyor...yarislarini hatali/hatasiz bitirmende, hangi divizyonda oldugun ve divizyonunda hangi sirada oldugunda iRatingini etkiliyor.

      iRacing'de D-Klasa yukseldiginde genelde 800-1400 arasi iRating ile baslarsin ve son nokta 10 000'dir. Bu arada Efkan kardesimide tebrik ederim, o dun gece D-Klasa cikti    ;)

      Alttaki resimde kendi profilinizden toplam kac Yol yarislari/Nascar yarislari yaptiginiz...Toplam kac tur attiginiz, genelde kacinci sirada basladiginiz ve kacinci olarak bitirdiginiz, yaris basina ortalama kac hata yaptiginiz "Inc per race" = Incident per race'in kisaltisi(Isaretli olan yer ve sizin iRacing'deki yaris hayatinizda daha bircok bilgi veren bölumlerden biridir. Bu örnek kendimindir.


      Bir digeride katildiginiz son 3 serinin bilgileri...burada verilen rakamlar örnegin
      • Posizyon - Bu serideki tum divizyonlar dahil toplam siraniz
      • Divizyon - Bu serideki divizyonum. iRacing'de her seri 10 divizyondan olusur ve 10'cu divizyon en cömezi, 1'ci divizyon ise en iyileridir.
      • Weeks - Bu seride kac hafta yaristigim, su an bu sezonun 6'ci haftasindayiz)
      • Starts - Bu seride toplam kac yaris yaptigim
      • Top 5 - Yarislarimda kac defa ilk 5'te bitirmisim
      • Avg Start/Avg Finish - Yarislarimda ortalama baslangic noktam ve bitirisim
      • Laps - Bu serideki yarislarda attigim toplam tur sayisi
      • Laps Led - Diger yariscilara nazaran kac tur fark attim
      • Inc "Incident = Hata" - Tum katildigim yarislarimin seri basina toplam hata sayisi, buna yoldan disari cikma, spin atma, duvara/bantlara carpma, kestirmeden gitme ve baska yariscilarla carpisma dahil.
      • Champ pts - O serilerde kazandigim toplam Sampiyonluk puanlarim
      • Club pts - Uye oldugum kulube edindigim Kulup puanlarim



      - iRacing'de "iRacing dolarlari" ve gercek para kazanmak... -

      iRacing'de gercek para ve iRacing dolarlarida kazanabilirsin. Bazi Yaris serileri vardir para ödulludur, bunlar genelde yuksek klasmanlardadir, mesela Pro yarislari...o yarislarda ilk 5'e girenlere 10 000 dolara kadar para ödulu verilir. Tabii ki isin zorlugu sadece o yaris serilerinde ilk 5'e girmekte degil...isin asil zorlugu Pro klasa cikmaktadir.

      iRacing dolarlari ise tamamen oyun icinde kullanabilecegin kodlardan olusur. iRacing'de yilda 4 sezon vardir, her bir sezon genelde 12 hafta surer ve her sezonda herkez 10$'a kadar iRacing dolari kazanabilir...yani toplamda 1 yil sonunda 40$ sadece yarislara katildigin icin kazanabilirsin ve bu iRacing dolarlari uyeligini uzatmadan tut araba ve pist satin almalara kadar kullanilabilir.

      Bu sezon basina 10$'a hak kazanabilmen icin serilerde 12 haftanin en az 8 haftasini yarisman sart. Ayni anda suda önemli bir nokta, sadece yarisa girip yarismamakla olmaz bu...katildigin yaris tur uzerinden yarisiliyorsa mesela 25 tur, o zaman en azindan 13 tur atmak zorundasin bu 10$'i hak etmek icin, eger katildigin yaris zaman uzerineyse mesela 90dk. o zaman senin klasindaki 1'cinin attigi turlarin en azindan yarisini atmak zorundasin!

      Dikkate alinacak bir baska kural ise iRacing'deki degisik klaslardir. iRacing'de D-C-B-A ve Pro klasi vardir. D ve C klaslardaki yaris serilerinde - seri basina 4$ ve digerlerinde seri basina 7$ kazanabilirsin. Eger sadece D-Klasdaysan ve 10$'i hak etmek istiyorsan D-Klasda 3 ayri seriye katilman olacaktir....3x4$=12$ ve daha evvel dedigim gibi sezon basina en fazla 10$ alabilirsin.


      - Team Turkiye MotorSport ve iRacing'deki gelecegimiz... -

      Team Turkiye MotorSport birkac yil evvel kurulan ve genelde Turk Yarisci arkadaslardan olusan guzel bir toplulugumuzdur. Bizler icin en önemlisi en iyi yarisci olman degildir!

      Grubumuzdaki amac en nihayet birbirimize yardimci olmak, iyi zamanlar gecirmektir. Ilerde iRacing'de yarisci degismeli Endurance yarislari destegi gelecek, bu serilerde en az 4 kisi yarisilabilecek...Endurance yarislarin uzunlugu 24 saate kadar uzun olacagi aciklandi...örnek olarak 4 TTM'ci katildik ve Husnu birinci olarak basladi, bu demektirki Husnu hic ara vermeden 6 saat yarisacak sonra yarisci degisimi icin pite girecek ve yarisa ben devam edecem, bir 6 saat sonra tekrar yarisci degisimi icin baska bir arkadasimiz devam edecek yarisimiza   ;)

      Butun bunlarin haricinde iRacing gibi dunyadaki en gercekci ve kaliteli Yaris Simulasyonunda bir Turk grubumuzun olmasi onur verici ve cogaldikca resmi olarak iRacing'de bir Turk Kulubumuzun olmasidir. Bununda gerceklesmesi icin iRacing Staff ile zaman zaman görusmelerim oluyor.

      Yarislara beraber katilip, ayni odalarda yardimlasarak yarismamizda cabasi tabii   ;)


      Ayni yarislarda, ayni odalara girmemizi iRatinglerimiz belirliyor...genel kural +/- 200 irating puanidir. Mesela benim iRatingim 2000'de ve Husnu'nunki 2100...o zaman buyuk bir ihtimalle ayni yaris serisinde - ayni odaya duseriz.

      Tabii ki baska bir dusuncemizde, haftada 1 kendi odamizi acip orada beraber antreman ve turnuvalar duzenlememiz olacaktir...genelde videolarimiz ben hazirlayip yukluyorum ama aramizda video editing ustasi varsa severek onunda yarattigi yaris videolarimizi Blogumuza ekleriz   ;)


      - iRacing'deki gerekli tuslar... -

      iRacing'de bazi tuslar vardir, olsada olur...olmasada olur, yani kisiden kisiye degisir bu tuslarin ne kadar önemli oldugu. Burada kisaca onlari aciklayacam.

      Direksyon ayar yapma bölumunde push to talk tusu, yaris icinde veya antremanlarda yanlislikla birine carptin...tusa tiklayip "sorry" demen, yazarak özur dilemenden cok daha hizli ve efektifdir. Push to talk tusunu direksyonunda herhangi bir tusa adayabilirsin. Genelde yaris baslangiclarinda herkez birbirine bol sans diler, yazili olarak "GL veya GLA" harflerini görursunuz...Good Luck vs. Good Luck All'in kisaltilisidir bu, bazilarida yazmaz Good Luck Guys derler...benim gibi. Hangisi daha rahatiniza geliyorsa   ;)
      Yaris sonundada Good Race ve 1'ciye Good win denilir genelde. iRacing'de tamamen yabancilarla yaristigin halde ortam genel olarak cok efendi ve sportmendir.

      Fakat tabii ki aralarinda curuk elmalarda bulunmuyor degil...yaris aninda sana carpan olabilir ve özur bile dilemez - yoluna devam eder...bu durumda o Serefsize kapali bir sekilde kufur edebilirsiniz..."Thank you" demeniz gayet yeterlidir, bunun anlami tabii ki Tesekkurler demek degildir, bunun altinda yatan anlami cok derin ve cok anlamlidir ve su kelimelerle baslar "Senin ben anani-avradini-sulaleni vs. vs.). Sakin yazili veya konusmali kufur etmeyin, iRacing'in bu konudaki toleransi sifirdir ve emin olun buyuk ihtimalle iRacing'den tamamen banlanirsiniz!!!

      Tekrar ayni yerde, alt bölumde "Others" diye bir sayfa vardir, alttaki resimlere bakiniz, orada increase field of view/decrease field of view diye secenekler vardir...bu tuslarida direksyonunuzda 2 ayri tusa adayabilirsiniz ve araba icinde kamerayi ileri-geri alir. Tekrar ayni sayfadadan en yukarida sol ustte metric sistemine getirebilirsiniz göstergenizi, bunlarin haricinde pit ayarlariniza ulasabilirsiniz vs. vs.




      Biraz göz gezdirdiginizde yarisinizi cok detayli bir sekilde ayarlayabileceginiz görursunuz ve isteyene/ihtiyaci olana tavsiyem Derek'in Button Box'u olur. Fiyatlari gayet uygundur ve cok guzel gözukme harici, cokta isinizi görur. Ben kendime yakin bir zamanda GT1-FVS modelini almayi dusunuyorum, fiyati 90$.


      ***********************************************************************************

      Yarislardan cekinmeyin...matchmaking sistemi sayesinde sizleri-sizlerin ayarindaki kisilerle beraber yaristirir,...her ne kadar iyi veya kötu olsanizda bu fark etmiyor!

      Tekrar hatirlatayim,...ilk tur/virajda birinci gelmeye calismayin, önemli olan son tur/virajdan 1'ci cikmanizdir.

      Dunku antremanlarimizdan bir videomuz var ama malesef onu ekleyecek zamanim yok su an, ama en yakin zamanda onu buraya ekleyecem   :)

      Son olarak herzamanki gibi sizleri guzel videolarla basbasa birakiyorum...özellikle bu haftaki videolar iRacing yarislari degil ama iRacing hakkinda daha cok bilgi videolari...

       






      Iyi yarislar,

      14 yorum:

      1. Abi mükemmel bir yazı olmuş. Ellerine emeğine sağlık. Dün akşam çok eğlendik gerçekten. Yakında kendi turnuvamızı oluşturmaya başlarız inşallah.

        Bu arada Fanatec in çindeki üretiminden yeni setler ile alakalı görseller geldi. GT direksiyonu testen de olsa görme şansına eriştirk. Tam benim istediğim gibi. İnşallah F1 Rig deki gibi " rev meter " koymuştur.

        http://www.911wheel.de/?q=node/6570

        YanıtlaSil
      2. Eyvallah Husnu, daha bircok eksigi var yazimin ve zamanla bu bölumu dahada gelistirecem, onun icin özellikle bu bölumu favorilerine ekle ve yeni gelen arkadaslarimiza ilk burayi gösterelim.

        Fanatec ise harbiden muhtesem geliyor, Darin benle irtibata gececekti...halen beklemedeyim. Email bombardumaninami tutsam ne :D

        YanıtlaSil
      3. Thomas tan bunu beklemezdim valla. Çok uzattılar bu işi. Gtplanet te bununla alakalı bir anket var abi genelde çoğu kullanıcı geç geri dönüşlerden ve işlerinin biraz gecikerek çözülmesinden şikayetçi. Herhalde Darin i de bu nedenle göreve getirdiler. İnşallah biran evvel Elite set eline ulaşır abi.

        YanıtlaSil
      4. Thomas Cin'de su an,...bayagda isleri var su yeni direksyon setleriyle ugrasmaktan, bakalim bir mail daha attim...halen beklemedeyiz :)

        YanıtlaSil
      5. Ellerinize kollarınıza sağlık gerçekten çok çok güzel bir yazı olmuş, akşamı iple çekiyorum bu akşam bir aksilik olmaz ise 9 civarı gireceğim oyuna dünde kısmet olmadı sağolsun milli maç öyle bir uykumu getirdi ki Arda'nın kaçırdığı penaltı bile uykumu açamadı :D ayrıca bir şey sormak istiyorum araçlar için herhangi bir setup kullanıyor musunuz? yoksa default ayarlarla mı oynuyoruz bunu sormamın sebebi, youtube'da izlediğim videolarda şüphelendiğim bazı durumlar oldu ben aynı düzlükte 4. vitese atarken adam 3. viteste gidiyor ve araba vites istemiyor, vites oranlarını mı değiştiriyorlar acaba diye şüpheye düştüm, bilgilendirirseniz sevinirim :) birde kendi oyun içindeki force feedback ayarını kaç yapıyorsunuz göreceli bir kavram ama uzun süredir oynadığınız için onu baz alarak denemek istiyorum..

        YanıtlaSil
      6. Ali senin yarışabileceğim Nvidia Cup yarışlarında herkesin setubu aynı farklılığı belirleyen sürüş stilin.
        FF oyunda full fakat araca göre direksiyon üzerinden ayar yapıyoruz. Genelde 50-60 civarı kalıyor. Tabiki sen hangisinde daha iyi sürebiliyorsan o en iyisidir.

        Yeni Fanatec setler ile alakal bilgiler geliyor.
        Clupsport setten en başında biraz şikayet etmiştim açıkşası CSR Elite ile çok fark yok gibi gözüküyordu ama özellikler açıklanınca aralarındaki farkları daha iyi gördüm.

        http://www.911wheel.de/?q=blogs/thomas

        ISR de gamescom da thomas ile yaptığı röportajı yayımladı. CSR Elitenin direksiyonu çok rahat sökülüyor.

        http://www.youtube.com/watch?v=VicX8dROHYE&feature=player_embedded

        YanıtlaSil
      7. Hmm anladım deneye deneye buluruz artık onu, bir soru daha sorayım hoş akşam kesin konuşuruz ama bulmuşken sorayım dedim, direksiyon üzerindeki spring ve damper ayarlarınız? oyun içindeki damper ayarınız ve yine oyun içinde brake force curve factor ne olacak? standart pedalda nasıl bir ayar vermek lazım frene dokunmamla tekerlekler kilitleniyor frene basmaya korkuyorum bu ayarla ilgili sanırım bu?

        YanıtlaSil
      8. Ben direksiyon üzerindeki spring ve damper ayarları ile oynamadım . Fren basıç ayarı da senin kullanımına göre değişir. Bence biraz pratik yap ve kendine göre ayarlarını belirle. Frenlerin kitlenmesi olayı bulunduğun vitese ve devire göre değişir. Frene basarken kendine bir seviye berlirle ve basma kuvvetini arttır . Herşey uygulama ve pratik ile alakalı.

        YanıtlaSil
      9. tabiki daha çoook çalışmam lazım çoook bide zaman bulabilsem çok güzel olacak valla :) bu akşam gelicem inş bi terslik çıkmazsa yazıları okuyunca gaza'da geldim bu gazla ilk virajda uçarım :D:D

        YanıtlaSil
      10. Ali,
        Bu aksama insallah görusuruz artik ;)
        Dun, sabahin 4'une kadar Efkan'la iRacing'deydik, iyi eglendik.

        Ali, Fren basincina gelince eger pedallarin ClubSport ise o zaman basinci sifirda tutacaksin...eger pedallarin ClubSport degilse, 1.60-2.00 arasinda duracak.

        FFB konusunda kendine en uygunu neyse ona göre ayarlaman en iyisi olur ;)

        Aksama görusmek uzere,

        YanıtlaSil
      11. BU oyunu oynamak için direksiyon mu gerekli hangisini almamazı lazım. fiyat nedir acaba

        YanıtlaSil
      12. Bu yorum yazar tarafından silindi.

        YanıtlaSil
        Yanıtlar
        1. Benim gibi yeni başlayanlar için güzel bir çalışma olmuş. Kişisel gelişim için de tecrübelerin paylaşılması da güzel olur.
          Teşekkürler...

          Sil
      13. Elinize saglık yeni başlayanlar için mükemmel bi çalışma olmuş ben de yeni başladım ve aranıza katılmak isterim

        YanıtlaSil